Nastavenie cookies

Na našej webovej stránke používame cookies.

Niektoré z nich sú na fungovanie stránok nevyhnutné, ale o tých ostatných môžete rozhodnúť sami.

Viac informácií o súboroch cookies a ochrane údajov.

Najskôr zažiarili, potom vybuchli
Najskôr zažiarili, potom vybuchli
Globálna pandémia vystrelila nahor množstvo akciových titulov. Po rekordných vzostupoch však prišli rekordné pády. Kde sú dnes najznámejšie akciové hviezdy z čias pandémie?

Ešte na konci roku 2019 mala spoločnosť Peloton dva milióny zákazníkov, tržby prevyšujúce miliardu dolárov a trhovú hodnotu osem miliárd. Pre výrobcu rotopédov prepojených na internet, ktorý vznikol len v roku 2012, boli takéto čísla nesporným úspechom. Keď v roku 2020 udrela pandémia koronavírusu v plnej sile, posilňovne ostali zatvorené a milióny Američanov doma. Rast Pelotonu prepol na hypersonickú rýchlosť.

V priebehu roka stúpol počet platiacich klientov na viac ako dvojnásobok (4,4 milióna), tržby vyleteli na tri miliardy a v očiach investorov už spoločnosť mala hodnotu takmer 50 miliárd dolárov. Raketový vzostup zažili aj jej akcie, keď počas roku 2020 vyleteli o 440 %. Peloton sa stal miláčikom investorov v dobe covidovej.

Neviditeľný nepriateľ však stratil nadvládu a ľudia sa začali vracať do fitnescentier aj na skutočné bicykle. Investorom začalo dochádzať, že ak by cenový nárast akcií o stovky percent mal mať opodstatnenie, biznis Pelotonu by musel raketovo expandovať ešte roky. Kto pochopil, že takýto scenár je len zbožným želaním, akcie predával. Stačilo pár mesiacov a Peloton, jedna z najväčších akciových hviezd globálnej pandémie, začala padať voľným pádom. Z cenového maxima v januári 2021 (170 USD) sa jej akcie prepadli až na 10-dolárovú hranicu.

Rok 2021 nebol „hrobárom“ len pre populárneho výrobcu rotopédov a trenažérov. Astronomickým nárastom cien akcií a následným prepadom prešlo viacero ďalších firiem, od neznámych až po tie najzvučnejšie.

1. Netflix

  •  Čo sa stalo? Americkej streamovacej spoločnosti nahrala globálna pandémia priamo do karát. Na rekordné maximá vzrástol počas nej nielen počet predplatiteľov, ale aj cena akcií. V apríli však Netflix ohlásil, že počas prvého tohtoročného kvartálu počet predplatiteľov klesol, prvýkrát po viac ako dekáde. Pokles by mal podľa očakávaní spoločnosti pokračovať aj naďalej, najmä v dôsledku ostrejšej konkurencie na trhu a čoraz rozšírenejšiemu zdieľaniu prihlasovacích údajov.
  • Cena akcií: Akcie Netflixu vzrástli počas pandemického roku „len“ o 110 %. Na rozdiel od ostatných titulov rástli ešte donedávna. Zlom prišiel až v novembri minulého roka, keď sa prakticky zrútili. V priebehu šiestich mesiacov stratili bezmála 80 % a dnes sú približne o 40 % lacnejšie ako na začiatku roku 2020.

2. PayPal

  •  Čo sa stalo? Hoci pandémia koronavírusu zatvorila obchody a nákupné centrá, ľudia neprestali nakupovať. Kamenné predajne vymenili za e-shopy a z tejto migrácie profitovali aj inštitúcie zabezpečujúce platby cez internet. Americký PayPal videl tento pohyb z prvej ruky: do rekordných výšok narástol nielen objem spracovaných platieb, ale aj cena akcií. V jednom okamihu až tak, že trhová hodnota poskytovateľa elektronických platieb prevýšila hodnotu všetkých ostatných bankových domov (okrem JPMorgan Chase). Zmena nálady investorov prišla s návratom spotrebiteľov do klasických obchodov.
  • Cena akcií: Od začiatku roku 2020 vzrástli akcie PayPal o 180 %, ich cesta nahor sa zastavila v júli minulého roku. Rýchly rast následne vystriedal ešte rýchlejší pád. Za menej ako rok stratili akcie takmer 80 %, v súčasnosti ich možno kúpiť o pätinu lacnejšie ako na začiatku roka, v ktorom prepukla globálna pandémia.

3. Zoom

  •  Čo sa stalo? Vďaka globálnej pandémii sa Zoom stal so svojou službou videohovorov domácim menom. Ceny jeho akcií dosiahli svoje historické maximum v októbri 2020. Rastúci počet ľudí, ktorí sa vďaka vakcinácii začali v čoraz väčších počtoch vracať na svoje pracoviská a do kancelárií, vyvolal otázky o tom, či aj v postpandemickom svete dokáže spoločnosť rásť takou závratnou rýchlosťou ako počas pandémie. Navyše v segmente, ktorý je mimoriadne konkurenčný. Boli to opodstatnené obavy, v tomto roku spoločnosť vykázala najnižší kvartálny prírastok zisku vo svojej histórii.
  • Cena akcií: Vývoj akcií Zoomu je v porovnaní s ostatnými titulmi ako z ríše snov. Od začiatku roku 2020 vyleteli počas 42 týždňov o neskutočných 750 %. Od októbra 2020 však poznajú len cestu nadol. Počas poklesu stratili takmer 90 % svojej hodnoty, no napriek tomu sa dokázali udržať nad úrovňou zo začiatku roka 2020.
Je tento článok užitočný? Zdieľajte ho!