Nastavenie cookies

Na našej webovej stránke používame cookies.

Niektoré z nich sú na fungovanie stránok nevyhnutné, ale o tých ostatných môžete rozhodnúť sami.

Viac informácií o súboroch cookies a ochrane údajov.

Maroš Ovčarik: Nové investičné riešenia, celoživotný servis ako benefit
Maroš Ovčarik: Nové investičné riešenia, celoživotný servis ako benefit
Nový obchodník s cennými papiermi je jeho najvýznamnejším projektom za posledné desaťročie. Chce zmeniť fakt, že investovaniu väčšina Slovákov nerozumie. A do piatich rokov vyrásť na novú trhovú jednotku. Generálny riaditeľ PARTNERS INVESTMETNS Maroš Ovčarik.

Ako sa tvorca portálu, ktorý porovnáva finančné produkty, stane riaditeľom obchodníka s cennými papiermi?

Počas devätnástich rokov, ktoré som profesionálne strávil vo financiách, som postupne prechádzal od bankových produktov cez poistné, dôchodkové až k investičným produktom. K investovaniu ma to však dlhodobo ťahá najviac, pretože ide o mimoriadne perspektívnu oblasť. Dnes je ešte investovanie pre mnoho ľudí veľkou neznámou, prípadne si ho spájajú s rôznymi mylnými predstavami. No príde čas, keď bude prirodzenou súčasťou úspor takmer každej rodiny.

Nebolo by v takom prípade jednoduchšie ísť schodnejšou cestou a stať sa súčasťou existujúceho projektu zabehnutej finančnej inštitúcie?

Posledné desaťročie bolo u mňa obdobím rozbiehania nových projektov. Fascinuje ma možnosť stáť pri zrode niečoho nového. Niečoho, čo mi dáva zmysel, kde môžem formovať podobu nových projektov, spoločne nastavovať všetky potrebné procesy, ale dať aj priestor kreativite. Obchodník s cennými papiermi je zo všetkých mojich doterajších projektov najväčšou výzvou, a to ako z pohľadu náročnosti, tak aj zodpovednosti.

V technologickom svete sme zvyknutí na neustále inovácie, prichádzajúce každý deň. Vo financiách však už všetko podstatné bolo vymyslené. Súhlasíte?

S tým ani zďaleka nemôžem súhlasiť. Vo svete  prichádzajú novinky na finančný trh denne. Nové internetové služby, poskytovatelia, aplikácie. Šancu má každý, kto ľuďom prinesie pridanú hodnotu – službu, ktorá im uľahčí či zlepší život. Buď im život zrýchli, sprehľadní, alebo zjednoduší. V našom prípade sme sa popri tom všetkom zamerali na to, aby sme  ľuďom zarobili viac peňazí, zaujímavejšie zhodnotili ich úspory. V novej službe sme skĺbili to najlepšie z oblasti investičných produktov vo svete, pribalili sme k tomu dostupnosť a jednoduchý prístup, ako aj prehľadné webové rozhranie pre klientov aj sprostredkovateľov.

Vo financiách ste teda bezmála dve desaťročia. Bol rozbeh nového investičného projektu pre vás už rutina, alebo vás ešte niečo dokázalo prekvapiť?

Ako pri každom projekte, aj teraz som sa naučil mnoho nového. Prekvapilo ma zistenie, čo všetko založenie takejto spoločnosti obnáša. Na trhu sme boli prvým subjektom, ktorý získal licenciu v čase platnosti najprísnejšej regulácie MIFID 2. To malo vplyv na všetky procesy, ktoré sme nastavovali, či už to bol softvér, zmluvy, reporting alebo interné smernice. Museli sme byť oveľa prísnejší, precíznejší, ako je v tejto brandži zvykom. Národná banka Slovenska našu ročnú snahu ocenila a získali sme licenciu na vykonávanie investičnej činnosti bez pripomienok.

Nie sú náročné podmienky regulátora dobrou správou pre klientov obchodníka s cennými papiermi?

Cieľom je ochrániť klienta. Klienti tak majú záruku, že regulátor, NBS, dohliada na bezpečnosť ich úspor. Ak v investičnom dotazníku vyjde, že klient je konzervatívny, neponúkneme mu dynamické portfólio. Je to zároveň ochrana aj pre nás ako obchodníka s cennými papiermi. Nie je to pre neho vhodný produkt. Našou úlohou je v tomto kolobehu klientom neustále vysvetľovať, vzdelávať ich, aby rozumeli, čo sa deje s ich peniazmi. 

Na Slovensku je 24 licencovaných obchodníkov s cennými papiermi. Tretina z nich vznikla v priebehu posledných troch rokov. Je to náhoda, alebo taký atraktívny biznis?

Do veľkej miery to súvisí so situáciou na finančnom trhu. Ľudia strácajú motiváciu vkladať svoje úspory do štandardných bankových produktov s nulovými úrokovými sadzbami. Hľadajú alternatívy. To vytvára dopyt, na ktorý trh reaguje. Náš príbeh je obohatený o skutočnosť, že máme za sebou najväčšieho sprostredkovateľa investičných produktov na trhu, spoločnosť PARTNERS GROUP SK.

Aké ťažké je v takejto početnej konkurencii nájsť medzeru na trhu?

Jednou z ciest je sledovať svetové trendy. Ďalšou pozorne načúvať potrebám svojich klientov. Na to sme sa zamerali my. Videli sme medzery, ktoré na trhu sú, a prepojili sme ich s možnosťami, ktoré ponúka legislatíva a daňový systém. Držíme sa troch základných pilierov, ktoré budú podľa nás determinovať trh. Sú to atraktívnosť, zrozumiteľnosť a kvalita. Ponúkame investičné riešenia, ktoré sú jednoduché, zrozumiteľné a ku ktorým pribalíme špičkový servis.

Čím chcete Slovákov zaujať?

Možnosťou efektívne investovať do tzv. ETF fondov od najrenomovanejších svetových správcovských spoločností a získať pritom profesionálnu starostlivosť o ich osobné financie. To je naša jedinečná výhoda – osobný prístup a skúsenosti finančných sprostredkovateľov môžu množstvo ľudí ochrániť pred zlými rozhodnutiami, ktorých sa investori dopúšťajú. Profesionálna starostlivosť o klienta u nás neznamená urobiť na začiatku rizikový profil ako výsledok investičného dotazníka a odporučiť konkrétnu investičnú stratégiu. Pre nás je to dlhodobý proces, v ktorom klient môže začať s konzervatívnejšou stratégiou, no postupne aj za pomoci nás získava znalosti a skúsenosti, môže meniť svoju stratégiu na dynamickejšiu, dostávať sa postupne k ďalším exkluzívnym produktom.

Investovanie je témou, ktorej väčšina Slovákov nerozumie. Preto investujú buď mimoriadne konzervatívne, alebo neinvestujú vôbec. Neprekáža vám to?

Práve naopak, vnímame to ako veľký potenciál. Len v bankách majú ľudia viac ako 34 miliárd eur, na bežných účtoch alebo na termínovaných vkladoch. Sú to pritom investície, pri ktorých vinou inflácie o peniaze prichádzajú. Som presvedčený o tom, že im dokážeme vytvoriť atraktívny model, ktorý tento obrázok zmení. Len pre informáciu, spoločnosť PARTNERS GROUP SK má pod správou majetok klientov v hodnote viac ako štyristo miliónov eur. Ak by len za minulý rok dokázala priniesť svojim klientom jedno percento z výšky zhodnotenia vo forme odpustenia dane a ďalšie percento vo forme atraktívnejšieho výnosu, dokázala by zvýšiť majetok svojich klientov oproti súčasnému stavu ešte o ďalších osem miliónov eur navyše. To je zvýšenie kvality služby, ktoré ponúkame.

Pred tým, než vaši klienti investujú prvé peniaze, budete zisťovať ich rizikový profil. Do akej miery sú dotazníky, ktoré sa pri tom používajú, dôveryhodným zrkadlom ich potrieb a preferencií?

Ak je dotazník vypracovaný kvalitne, je efektívnou ochranou pred voľbou nevhodného investičného riešenia. Investičný dotazník skúma klientove znalosti aj skúsenosti s investovaním. Výsledkom je odpoveď, či je klient vhodný alebo nevhodný pre naše produkty. Ak je vhodný, určíme mu investičný profil (konzervatívny, vyvážený alebo dynamický). V našom ponímaní to však nie je jednorazový proces. Investičné dotazníky by sa mali aktualizovať minimálne raz ročne, a to je pre nás výnimočná príležitosť s klientom prehodnotiť jeho ciele a potreby, ako aj jeho rizikový profil a podľa toho prípadne zmeniť stratégiu na dynamickejšiu.

Nový obchodník s cennými papiermi je sesterskou spoločnosťou PARTNERS GROUP SK, jednej z najväčších sprostredkovateľských firiem na Slovensku. Budú mať možnosť investovať cez vás len klienti PARTNERS GROUP SK, alebo ktokoľvek?

Naším jediným distribučným kanálom je sieť finančných sprostredkovateľov spoločnosti PARTNERS GROUP SK. Výhody našich investičných riešení budú preto môcť exkluzívne využívať ich klienti.

Myslíte si, že vaše investičné riešenia by našli uplatnenie na trhu aj vtedy, keby ste nemali výhodu zázemia silnej finančnej spoločnosti?

Pokiaľ by som porovnával kvalitu našej ponuky, som presvedčený, že áno. Keby sme sa však spoliehali len na to, že klienti si nás budú vyhľadávať sami, naša cesta by s vysokou pravdepodobnosťou bola mimoriadne dlhá. Skutočnosť, že PARTNERS GROUP SK je lídrom na trhu v objeme sprostredkovaných investícií, nám túto cestu výrazne skráti.

Predstavte si, že podobný rozhovor budete robiť o päť rokov. Podľa akých metrík budete vedieť, že to bolo úspešných päť rokov?

Chceme ľuďom ponúkať špičkové investičné produkty a k nim im pribalíme špičkový celoživotný servis. Naším zámerom je priniesť na trh mimoriadnu pridanú hodnotu, ktorá sa odrazí na spokojnosti našich klientov a tá sa pretaví do objemu peňazí pod správou. Máme tie najvyššie ambície. Trh nakoniec rozhodne.

Je tento článok užitočný? Zdieľajte ho!