Spravodajské agentúry denne vyprodukujú tisícky správ o tom, čo sa stalo alebo sa práve deje vo svete financií. Stratiť sa v informačnom mori nebolo nikdy jednoduchšie ako dnes. Problém sledovať ich majú profesionálni investiční manažéri. Akú majú potom šancu porozumieť im bežní investori, ktorí finančné správy zachytia len sporadicky?
Vzhľadom na to, že väčšinu spravodajských informácií v súčasnosti ľudia vnímajú prostredníctvom sociálnych sietí, do nasledujúceho prehľadu sme zaradili prototypy titulkov, ktoré dokážu upútať najväčšiu pozornosť. Navyše, práve titulky sú často to jediné, čomu venujeme pozornosť.
Titulok: Trhy ovládla panika, investori sa zbavovali akcií
Ako mu rozumieť: Podobné titulky nie je možné prehliadnuť. Pútajú pozornosť najmä preto, že apelujú na strach, najsilnejšiu emóciu pri investovaní.
Pravda však je, že každý jeden obchod na burze má dve strany – niekoho, kto akcie predáva, a niekoho, kto presne tie isté akcie kupuje. Ak teda investori masívne predávajú akcie, znamená to, že sa ich zbavujú, ale aj to, že iní investori ich vo veľkom nakupujú. Takémuto titulku by sa však nepodarilo zaujať takú pozornosť.
Titulok: Ceny akcií padli o 3 %, najviac od januára. Začína sa ďalšia kríza?
Ako mu rozumieť: Výkyvy v cenách sú súčasťou diania na burze. Sú dni, keď idú nahor, inokedy klesajú. Zmeny v cenách sú prakticky náhodnou veličinou, nemožno ich vopred spoľahlivo určiť.
Dlhodobé štatistiky ukazujú, že šanca na rast akciových trhov je dnes približne rovnaká ako pravdepodobnosť poklesu. Ak dnes alebo včera akcie klesli o akékoľvek percento, čo to hovorí o tom, kde budú o tri mesiace alebo o rok? Presne to, čo o riziku vzniku ďalšej krízy. Nič.
Titulok: Investori čelia novej neistote
Ako mu rozumieť: Novou neistotou môže byť myslené čokoľvek, čo autor správy dokáže kreatívne vymyslieť – od novej mutácie koronavírusu cez zvýšenie úrokových sadzieb až po nové regulácie čínskeho bankového sektora.
Investovanie je pritom vždy spojené s neistotou, pretože budúcnosť nie je nikdy vopred známa. Pokiaľ by s investovaním nebola spojená neistota, majitelia akcií, dlhopisov, komodít, ale aj kryptomien by nezarobili nič. Ich zisk je odmenou za podstúpené riziko.
Titulok: Pripravte sa na prepad, aký ste ešte nezažili, varuje...
Ako mu rozumieť: Predpovedať, že trhy zažijú prudký prepad, je ako predpovedať, že bude pršať. Je to stávka na istotu a toho sú si vedomí aj tí, ktorí podobné predikcie zverejňujú. Zvyčajne to však robia bez konkrétnejšieho časového obmedzenia. Ak by ste napríklad predpovedali, že akciové trhy padnú o 30 % a počas nasledujúcich rokov k ničomu podobnému nedošlo, stále si môžete za svojím veštectvom stáť a tvrdiť, že platí. Raz k turbulenciám naozaj dôjde. Aj pokazené hodiny ukazujú dvakrát denne presný čas.
Titulok: XY, ktorý zarobil na spľasnutí hypotekárnej bubliny, varuje pred ďalšou
Ako mu rozumieť: Sú obdobia, počas ktorých dokáže vzrásť príliš rýchlo a príliš vysoko cena čokoľvek. Môžu to byť akcie, nehnuteľnosti, zlato, bitcoin. Identifikovať bubliny a zarobiť na nich sú však dve rozdielne schopnosti. Kým prvú má aj študent ekonómie, druhou neoplývajú ani profesionálni investori.
Zarobiť na spľasnutí akejkoľvek bubliny predpokladá správne určiť okamih zvratu. Ak to niekto dokáže aspoň raz v živote, je len otázka času, kedy o ňom niekto napíše knihu, možno natočí aj film. Ich príbeh sa tým však spravidla končí.
Titulok: Korekcia sa zmenila na medvedí trh, investori počítajú straty
Ako mu rozumieť: V tejto hre ide najmä o slang finančníkov. Kým korekciou označujú akýkoľvek pokles o menej ako 20 % od predchádzajúceho vrcholu, medvedím trhom sa rozumie pokles o vyššie percento. Je pritom úplne jedno, či k nemu dôjde v priebehu dvoch-troch mesiacov alebo piatich rokov.
Podobné výpredaje sú však dobrou správou pre tých, ktorí svoje úspory investujú a majú pred sebou ešte niekoľko dekád. Pre nich je korekcia alebo medvedí trh výnimočnou príležitosťou dostať za investované úspory viac ako pred ich vypuknutím. Títo investori by v skutočnosti mali dúfať, že pokles ešte nejaký čas potrvá.
Titulok: Manažér fondu [analytik/známa banka]… odporúča 10 akcií, do ktorých by ste mali investovať
Ako mu rozumieť: Bolo by úžasné, keby existovala univerzálna investícia vhodná pre každého. Pre mladého Tadeáša, ktorý práve skončil vysokú školu a začína investovať na budúci dôchodok, aj pre pani Zuzanu, ktorá má nasporených niekoľko tisíc eur a o tri-štyri roky by si za ne chcela kúpiť menší domček. Nič také však neexistuje, pretože existovať ani nemôže. Rovnako ako neexistuje univerzálne auto, ktoré by vyhovelo každému. Nablýskané Porsche vás môže dobre reprezentovať pred obchodnými partnermi alebo závistlivým susedom, väčší nákup z Ikey v ňom však neodveziete.
Každý investuje s rozdielnym investičným horizontom, averziou k riziku, skúsenosťami… Čo o tých vašich môže tušiť manažér fondu, ktorý podobné odporúčanie zverejní? Presne toľko, koľko pozornosti by ste mali sami venovať jeho radám.